Czym wyróżnia się dobra strona internetowa

Data publikacji: 24 stycznia 2020

Czym wyróżnia się dobra strona internetowa?

Należy pamiętać o tym, że dobrze zaprojektowana strona internetowa musi być przede wszystkim użyteczna. Nie ma sensu tworzyć strony internetowej tylko po to aby zaistniała w sieci dla zasady. Trzeba myśleć w zupełnie innych kategoriach. Witryna internetowa ma być dla nas narzędziem. Zarówno w e-commerce gdzie nie rzadko cała sprzedaż się na niej skupia jak i w biznesie offline. Klient wyszukuje naszej firmy z określonego powodu i naszym zdaniem jest dostarczyć mu odpowiedzi na jego pytanie. Dlatego strona internetowa musi mieć aktualne informację, zakładkę kontakt jak i powinny na niej znajdować się wszystkie najistotniejsze informacje przekazane w minimalistycznej formie. Krótko i na temat. Nie marnujmy czasu naszego klienta. 

Najważniejsze cechy dobrze zaprojektowanej nowoczesnej strony internetowej?

Bardzo ważne jest odpowiednio zoptymalizowane menu. Gdzie na górze mamy tylko najważniejsze sekcje, a całą resztę dopiero w rozwijanym menu. Dzięki takiemu zabiegowi strona jest przejrzysta. Odwiedzający od razu wie czym się zajmujemy. 

Hero Image to główne zdjęcie lub slajder, które staje się motywem przewodnim strony. Stanowi ono pierwszą rzecz jaką widzimy wchodząc na stronę. Zatem to duże zdjęcie na samym początku to nasza baza. Pamiętajmy aby współgrała ona z całością i była wysokiej jakości. Zwłaszcza, że 60 % ludzi, czyli większość, jest wzrokowcami. Dawniej modne były slidery, czyli kilka zdjęć które powoli się przesuwały. Dziś tworząc nowoczesną stronę internetową stawiamy na duże zdjęcie lub idąc już całkiem z duchem czasu- film wideo. Wiele firm obcenie zajmuje się tworzeniem krótkich filmików przedstawiających essencje danego biznesu, która przyciąga i zatrzymuje spojrzenia. 

Przycisk CTA. Na głównej grafice czy filmku powinien znajdować się przycisk “call to action” tak aby po kliknięciu potencjalny klient został przekierowany tam gdzie my tego chcemy. Najlepiej aby tym przyciskiem było jakieś krótkie hasło. Nic skomplikowanego, jasny przekaz. Dodatkowo ważne jest aby przycisk najzwyczajniej wyróżniał się na tle danej grafiki. 

 Przykładowe przyciski CTA:

  • ”Przetestuj za darmo”
  • ”Rezerwuj”
  • ”Sprawdż”
  • ”załóż konto”
  • ”Wypróbuj za darmo”

Przykładów jest wiele, wszystko zależy od tego jaką reakcję chcemy uzyskać.

Spójność strony internetowej to podstawa. Chcemy w odwiedzającym naszą stronę wyrobić jakiś konkretny obraz naszej firmy. Dlatego nie róbmy ze strony totalnego misz maszu, chyba że mowa o zakręconej artystce. Wtedy wizja twórcza jest najważniejsza. W każdym razie spójność to nie tylko wybrane kolory, których się trzymamy, ale również miejsce danych elementów. Zatem biorąc na przykład sklep internetowy, karta każdego produktu w sklepie powinna wyglądać tak samo. W tym samym miejscu, zdjęcie, opis oraz przycisk CTA w tym wypadku “kup teraz” lub “dodaj do koszyka”. Ważne też aby czcionka wszędzie na tego samego typu tekstach była identyczna. Czyli każdy wpis na blogu ma jedna czcionkę, tak samo jak każda podstrona. Spójność strony ułatwia zapamiętywanie. Każdy klient uczy się mimowolnie strony, np przeglądając produkty. Wie po chwili gdzie ma kliknąć powiększ, gdzie jest wstecz a gdzie koszyk. Ułatwijmy mu to, jego doświadczenia jako użytkownika ( UX User experience) mają być płynne. Nie stawiajmy mu kłód pod nogami. 

Unikalne autorskie treści. Czymże byłaby strona internetowa bez treści? Jednak uzupełnianie strony w unikatowe treści nie jest takie proste. Zwykłe kopiuj wklej tutaj nie zda egzaminu. Trzeba popracować nad contentem. Zwłaszcza jeśli prowadzimy sklep internetowy, wtedy autorskie treści to podstawa. Tak aby roboty google nie uznały jakiegoś tekstu za “duplicate content”. Tego byśmy nie chcieli. Gdy strona ma powielony content to automatycznie gorzej się pozycjonuje. Każdy opis, wpis, podstrona musi być unikatowa. Warto pamiętać, że to właśnie unikatowe treści na stronie są tym co ściągają do nas odwiedzających. Stanowią one rezerwuar long tailów do pozycjonowania. Więcej na ten temat w poście content is King.

Optymalizacja pod SEO czyli pod organiczne wyniki wyszukiwan ( Search Engine Optymalization). Każdy posiadacz strony internetowej chciałby być na samej górze wyszukiwań w google. Jednak aby to osiągnąć trzeba włożyć w naszą stronę sporo pracy. Stronę trzeba odpowiednio dostosować pod wymogi wyszukiwarki google. Sam proces optymalizacji jest bardzo złożony. Głównym celem optymalizacji strony jest poprawa pozycji w wynikach wyszukiwań. Jednocześnie doszlifowanie strony poprawia speed rate strony, szybkość wczytywania się. Ważna jest tutaj również praca nad samym User Experience oraz współczynnik Clik-through-rate CTR. Zoptymalizowane strony internetowe nie tylko pokazują się wyżej w wynikach wyszukiwań ale również powodują lepszy odbiór naszej strony przez odwiedzających. 

At last but not least- Responsywność. Obecnie poprzez zmianę indeksowania wyszukiwarek google na Mobile First Indexing responsywność stron internetowych jest kluczowa. Ponieważ roboty google aktualnie w pierwszej kolejności biorą pod uwagę wersję mobilną naszej strony. Najprościej mówiąc, responsywność RWD to  zdolność strony do wyświetlania się na wszystkich urządzeniach prawidłowo. Responsywna strona internetowa jest skonstruowana blokowo. Dzięki czemu każdy jej element może się dopasować do ekranu na jakim będzie wyświetlany. Dlatego inaczej będzie się wyświetlała na deskopie, telefonie czy tablecie. Dzięki temu zabiegowi użytkownicy naszej strony mogą ją przeglądać na każdym urządzeniu w sposób przejrzysty i łatwy. Obecnie już ponad połowa użytkowników przegląda strony z telefonu dlatego trzeba wyjść im naprzeciw i odpowiednio dostosować stronę pod kątem responsywności.

Strony internetowe to składowa wielu elementów, których idealne współgranie powoduje pozytywny odbiór naszego miejsca w sieci. Warto zatem dobrze się zastanowić na czym nam zależy a później pod to zaplanować idealną stronę internetową.